Projekti

Piektdien, 1. jūlijā, Iecavas apvienības pārvaldes vadītājs Normunds Vāvers un satiksmes ministrs Tālis Linkaits oficiāli atklāja ceļojošo vides izstādi "Ar vienu vilcienu rītdienā”, kura informē par Rail Baltica dzelzceļa līnijas tapšanu.

Iecavniekus informē par Rail Baltica tapšanu

FOTO: Anta Kļaveniece, Beata Logina

img_3704.jpg

Izstāde pie Iecavas kultūras nama ir apskatāma no 28. jūnija līdz 13. jūlijam. Šī uzskatāmā aģitācija palīdz iepazīt galvenos jaunās līnijas parametrus un to, kā jaunā dzelzceļa trase ietekmēs konkrētās apdzīvotās vietas tālāko likteni.

Uzrunājot pasākuma dalībniekus, Normunds Vāvers atgādināja, ka izstādes atklāšana notiek zīmīgā datumā – tieši 1. jūlijā Iecavai apritējis viens gads, kopš tā ir kļuvusi par pilsētu.  Iecavnieki saista lielas cerības ar Rail Baltica izbūvi, jo dzelzceļš ne tikai paplašinās iespējas pārvietoties ar moderniem un ērtiem transporta līdzekļiem, bet nodrošinās arī darba vietas vietējiem iedzīvotājiem. ‘’Zināmā mērā esam celmlauži šajā projektā, jo ārpus Rīgas Iecava ir pirmā vieta, kur jārisina dažādi ar šķērsojumu projektēšanu un īpašumu atsavināšanu saistīti jautājumi,’’ norādīja Iecavas pārvaldnieks.

Arī satiksmes ministrs uzsvēra, ka šādu dzelzceļa infrastruktūru Latvijā būvējam pirmo reizi, un uzteica labo sadarbību, kas Satiksmes ministrijai izveidojusies iepriekš ar Iecavas novada domi un tagad arī ar Bauskas novada pašvaldību. ‘’Tā būs mūsdienīga infrastruktūra – gan starptautiskajiem pasažieru un kravu pārvadājumiem, gan vietējiem reģionālajiem pārvadājumiem. Tā arī iecavniekiem dos papildu mobilitātes iespējas ātrāk nokļūt gan Rīgā, gan Salacgrīvā, gan arī ārpus Latvijas, pārkāpjot no viena vilciena citā.’’

img_3678.jpg

Svarīgs ir ekonomiskais pienesums – Iecava veidojas par nopietnu dzelzceļa mezglu. Jau esošo dzelzceļa līniju Jelgava-Krustpils Rail Baltica būvniecības gaitā izmantos kā izejmateriālu kravu piegādes veidu; krustojumā tiks veidots apkalpes punkts Rail Baltica līnijai. Līdz ar to iecavniekiem būs iespējas ne tikai izmantot vilcienu satiksmi, bet arī strādāt šajā punktā. ‘’Sagaidām, ka līnijas uzturēšanai visā tās garumā būs nepieciešami 300-400 darbinieku. Tāpēc aicinu jaunos iecavniekus domāt par savu nākotnes profesiju un izvēlēties ar dzelzceļu saistītās profesijas, jo tās būs pieprasītas arī tepat – Iecavā,’’ sacīja T. Linkaits.

Iecavā notiks pamattrases prioritārā posma būvniecība

Lai gan šķiet, ka ikkatrs Latvijas iedzīvotājs ir dzirdējis vārdus Rail Baltica un katram par to ir izveidojies kāds priekšstats, taču iedziļinoties rodas aizvien jauni, detalizētāki jautājumi. Tāpēc tikšanās laikā Iecavas kultūras namā Rail Baltica projekta ‘’ģimenes’’ - kopuzņēmuma RB Rail AS un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” -, kā arī pašvaldības vadības pārstāvji atbildēja uz iedzīvotāju jautājumiem. Iecavnieki interesējās par Rail Baltica reģionālās stacijas novietojuma izvēli un tās nosaukumu, veloceļu infrastruktūras izveidi savienojumam ar staciju, speciālistu sagatavošanu jaunās dzelzceļa līnijas uzturēšanai, kā arī par ietekmi uz A7 autoceļa noslogojumu un citiem jautājumiem.

Rail Baltica dzelzceļa līnijā paredzēti divu ātrumu pārvadājumi: ātrvilciens, kurš brauc ar ātrumu 240 km/h un apstājas tikai lielajās pilsētās (piemēram, Rīgas centrā, lidostā, Panevēžā, Kauņā, Varšavā), kā arī reģionālā satiksme ar 140-160 km/h, lai apkalpotu nacionālo dzelzceļa mugurkaulu un radītu sinerģiju ar esošo dzelzceļa līniju.

Atbilstoši prognozētajai pasažieru plūsmai uz Rail Baltica dzelzceļa līnijas Iecavas pagastā plānota vidēja lieluma reģionālā stacija. Tā atradīsies aptuveni piecu kilometru attālumā no Iecavas centra ar piekļuvi pa autoceļu P92 Iecava-Stelpe.

img_3719.jpg

Iecavā viens no pirmajiem Rail Baltica būvdarbiem būs infrastruktūras apkopes punkta teritorijas sagatavošana, kam būs nozīmīga loma Rail Baltica dzelzceļa līnijas infrastruktūras būvdarbu nodrošināšanai Latvijā ārpus Rīgas pilsētas robežām. Apkopes punkts, kas atradīsies lauku teritorijā 16,5 ha platībā, nodrošinās būvmateriālu, iekārtu un tehnikas uzglabāšanu, kā arī ļaus veikt nepieciešamos sagatavošanās un apstrādes darbus. Pamatā būvmateriālu transportēšanai tiks izmantots dzelzceļš, izbūvējot saslēgumu ar esošo 1520 mm sliežu tīklu.

Pamattrasi  plānots būvēt pa posmiem, pirmajā posmā veicot darbus dienvidu virzienā no Lietuvas robežas līdz lidostai “Rīga” un Salaspils kravu terminālim. Darbus plānots uzsākt jau 2023. gadā pēc konkrēto posmu būvprojektu apstiprināšanas. Līdz ar būvniecības loģistikas bāzes iekārtošanu, prognozējami tie sāksies ar inženiertehniski sarežģītākajiem objektiem – tiltiem pār Iecavas un Mēmeles upi.

Pēc Rail Baltica pamattrases izbūves Iecavas infrastruktūras apkopes punkta pamatfunkcija būs nodrošināt Rail Baltica infrastruktūras – sliežu ceļu, kontakttīklu, signalizācijas sistēmu - uzturēšanu. Līdzīgs apkopes punkts plānots Skultē. Pašlaik norit abu šo punktu būvprojekta izstrāde.

Stacija kā mobilitātes punkts

Staciju novietojums ir ļoti atkarīgs no ātrgaitas dzelzceļa parametriem. Ir svarīgi, lai stacijas būtu veiksmīgi savienotas ar apkārtējo vidi un pie tām optimāli varētu izvietot autostāvvietas, gājēju un velosipēdistu infrastruktūru. Ievērojot nepieciešamos parametrus, Iecavas stacija projektēta maksimāli tuvu esošajiem valsts autoceļiem.

20220701_163800.jpg

SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris, prezentējot Rail Baltica projekta nākamos soļus Iecavas pagastā, kartē parādīja, kur atradīsies reģionālā stacija un kā tā būs iekārtota. ‘’Ir runa par mobilitātes punktu, kas nodrošina iespējas pārvietoties ar autobusiem, automašīnām un dažādiem mikromobilitātes rīkiem tā, lai izvairītos no  braukšanas pa VIA Baltica ar autobusu vai mašīnu uz Rīgu vai Lietuvu. Uz mobilitātes punktiem jāskatās ne tikai no vietējo iedzīvotāju, bet arī no visa reģiona ērtībām. Pasaules un arī Latvijas pieredze liecina, ka ap šādiem mobilitātes punktiem attīstās apdzīvotība, rekreācijas zonas un dažādi pakalpojumi. Tieši tas arī ir paredzēts Iecavas attīstības dokumentos, rezervējot šo teritoriju minētajam mērķim.

Stacija būs vieta, kur var atstāt mašīnu un kur to var uzlādēt. Nevis platforma ar blakus esošām sliedēm un biļešu automātu, bet plaša un attiecīgi aprīkota teritorija, kuru viegli sasniegt ar sabiedrisko transportu, privāto auto vai velosipēdu. Reģionālā stacija būs vieta nokļūšanai uz starptautiskajiem reisiem. Mērķis – izvairīties no šosejas  noslogošanas. Priekšrocība, pārvietojoties ar mūsdienīgajiem vilcieniem, ir kondicionēts gaiss un iespēja šo laiku veltīt lasīšanai, mācībām vai strādāšanai, nevis sēdēšanai ar auto sastrēgumos.’’

Paralēli būvprojektu izstrādei projektā jāveic arī nekustamo īpašumu atsavināšana. ‘’Tas ir sarežģītāk arī iedzīvotājiem, jo saistībā ar piekļūšanu, komunikācijām un citiem jautājumiem viss vēl nav skaidrs tādā detalizācijā, kā gribētos. Kopumā Bauskas novadā ir iezīmēti ap 200 īpašumu,’’ informēja K. Vingris, aicinot iedzīvotājus laikus sagatavoties šim procesam un sakārtot dokumentus: ‘’Lai neizrādās, ka, uzsākot atsavināšanu, īpašumā ir nelikumīgas būves vai tamlīdzīgi problēmjautājumi.’’

img_3711.jpg

Nosaukuma izvēle - vēl procesā                                    

Vēl nav pieņemts gala lēmums par to, kā staciju Iecavas pagastā sauksim, jo stacija ar nosaukumu ‘’Iecava’’ jau ir uz esošās dzelzceļa līnijas Jelgava-Krustpils. Pagaidām nosaukumā tiek lietots vietvārds ‘’Upmale’’, pret kuru gan kategoriski iebilst daudz iecavnieku.

2021. gada rudenī sabiedrība tika aicināta elektroniski balsot par topošo staciju nosaukumiem, bet izvēle vēl nav noslēgusies. Saskaņojot ar pašvaldībām, gala lēmumu par nosaukuma piešķiršanu ministrs apstiprinās ar rīkojumu. Ir uzklausīti dažādu jomu ekspertu, tostarp valodnieku un juristu, viedokļi. Jāievēro, ka nevar pastāvēt divi vienādi nosaukumi.  Tā kā Iecavas vārds jau ir stacijai esošajā dzelzceļa līnijā, jaunā varētu būt, piemēram, ‘’Iecava 2’’ vai ‘’Lieliecava’’. Iespējams arī mainīt esošās stacijas nosaukumu, lai topošajai Rail Baltica pieturvietai dotu Iecavas vārdu.

Ir vērts mācīties tehniskas profesijas

img_3708.jpg

Saistībā ar karu Ukrainā būtiski mainās kravu plūsmas virzība, tagad tā vairāk ir ziemeļu-dienvidu, nevis rietumu-austrumu virzienā. Nākotnē Rail Baltica lielā mērā atslogos A7 šoseju no pārmērīgās kravu plūsmas.

Plānots, ka 2027. gadā ir jābūt izbūvētai pilnvērtīgai trasei. Jaunieši šo periodu var izmantot lietderīgi, lai apgūtu tehniskās zināšanas un kļūtu par dzelzceļniekiem. Rail Baltica projekta kontekstā jau drīzumā būs pieprasītas profesijas, kas saistītas ar informācijas tehnoloģijām, loģistiku, vadības sistēmām u.tml.

Ceļojošās izstādes apmeklētāji viegli uztveramā veidā var iepazīties ar plānoto starptautisko un reģionālo satiksmi, kravu loģistikas attīstības iespējām novadu pašvaldībās, kā arī ar faktiem par vēsturisko dzelzceļa savienojumu ar Eiropu.

Pēc 13. jūlija izstāde turpinās savu ceļojumu uz Tūju un Salacgrīvu, kā arī citām novadu pašvaldībām, ko šķērsos topošā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnija. Noslēgumā izstādi nodos Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejam.


Beata Logina

Bauskas novada administrācijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste