Četrās valstīs (Latvija, Lietuva, Islande, Spānija) veiktais pētījums par karjeras izvēles procesu un konsultēšanu atklāj: skolu vidē dominējošā “lielās klases” pieeja jauniešiem neder. Viņi vēlas drošu, personīgu sarunu mazās grupās vai 1:1 formātā; trūkst kvalitatīvas atgriezeniskās saites, bet testiem neuzticas. Aptaujāti 840 jaunieši, un dziļākai izpratnei analizēti 200 fokusa grupu dalībnieku stāsti.
Latvijas un Bauskas novada loma pētijumā
Pētījumu Latvijas pusē koordinēja biedrība “Laiks Jauniešiem”, visplašāk aptaujājot tieši Bauskas novada jauniešus. Tas nodrošina īpaši bagātu materiālu vietējai jaunatnes darba politikai un praktiskam darbam - kā visefektīvāk sniegt atbalstu Bauskas jauniešiem karjeras ceļa izvēlē un īstenošanā.
Galvenie atklājumi
- Konsultēšanās formāts. Visaugstāk jaunieši vērtē klātienes (viens pret vienu) sarunas; mazās grupas (līdz 8 dalībniekiem) ir otrajā vietā; klases lieluma nodarbības tiek vērtētas kā mazāk noderīgas. Spānijā vidējie vērtējumi: individuāli 4,1, mazā grupā 3,4, klasē 2,4 (no 5); citās valstīs - ļoti līdzīgi.
- Kritiskais brīdis - 10. klase. Līdz aptuveni 16 gadiem svarīgākā ir pašizziņa un karjeras informācija; pēc priekšmetu izvēles fokuss pārvietojas uz eksāmeniem, studiju izvēlēm un konkrētu plānu īstenošanu.
- Atgriezeniskā saite pietrūkst. Jaunieši un speciālisti uzsver - vajadzīga personīga, kvalitatīva atgriezeniskā saite, ko lielajās grupās nodrošināt ir gandrīz neiespējami.
- Skepse pret testiem. Testi nereti šķiet vieglāk “apmānāmi” vai pārāk vispārīgi; lielāku uzticību gūst sarunas ar nozares profesionāļiem un ēnošana.
- Digitālie rīki – piesardzīgi pozitīvi. Īsie mini-testi un mikro-uzdevumi pašizziņai tiek vērtēti visaugstāk digitālajā formātā (vidēji 3,7/5 un 3,4/5), īpaši pēc 16 gadu vecuma.
Ko tas nozīmē Bauskas novadam un Latvijai
- No “lekcijas visai klasei” uz sarunu. Standarts - 1:1 un mazo grupu konsultācijas; lielās nodarbības kā informatīvs fons.
- Sadarbība ar nozari. Sistemātiski jāorganizē ēnošana, vizītes uzņēmumos un regulāras tikšanās ar praktizējošiem profesionāļiem, nevis vienreizēji “ikgadējie pasākumi”.
- Mērķēts atbalsts 10. klasē. Tieši šajā punktā vajadzīgs pastiprināts atbalsts priekšmetu un eksāmenu izvēlēm, nezaudējot iespēju atgriezties pie pašizziņas.
Nākamais solis: top lietotne jauniešiem par karjeru
Balstoties pētījuma atziņās, projekta vadošais partneris ERASMUS+ sadarbības partnerības projekta ietvaros - Society and Enterprise Development Institute (Lietuva) un partneri - Biedrība “Laiks Jauniešiem” (Latvija), Secondary school Haaleitisskoli, Reykjanesbær (Islande) un Regional youth association AMIGOS DE EUROPA (Spānija) uzsāk mobilās lietotnes izstrādi jauniešiem.
Plāns paredz:
- Bauskas novads kā pilotprojekta vieta — satura un funkcionalitāšu līdzradē piedalīsies Bauskas novada jaunieši un karjeras speciālisti;
- Apmācību iespējas Bauskas novada profesionāļiem - pedagogiem, darba ar jaunatni veicējiem, karjeras konsultantiem par karjeras plānošanas atbalstu jauniešiem
- funkcijas, kas stiprina to, ko jaunieši uzskata par noderīgu: īsi mini - testi, mikro - uzdevumi pašizziņai, personalizēti soļu plāni, pieteikšanās 1:1 konsultācijām, kā arī tiešs kontakts ar nozares profesionāļiem;
- bezmaksas pieeju jauniešiem un sasaisti ar klātienes pakalpojumiem skolās un jauniešu centrā;
- skaidru datu drošības un privātuma ietvaru.
“Jaunieši negaida gatavas receptes - viņi grib sarunu, kurā viņus uzklausa, palīdz izšķirt informāciju un iedod ceļa karti, ko var koriģēt. Lielās lekcijas par “vispārīgo” te vienkārši nestrādā,” saka Gints Jankovskis, jaunatnes organizācijas “Laiks Jauniešiem” vadītājs. “Tāpēc sākam veidot lietotni un pilotēsim to Bauskā - lai digitālais rīks nekalpotu testa punktiem, bet reālam dialogam un praktiskiem soļiem, ko jaunietis var īstenot tepat, savā novadā.”
Par pētījumu
Pētījumu veica Mykolas Romeris Universitātes Publiskās pārvaldības inovāciju laboratorijas pētnieki (Lect. Justinas Staliūnas, Prof. Dr. Andrius Stasiukynas) projekta “Open Yourself for Career Skills” ietvaros sadarbībā ar partneriem Lietuvā, Latvijā, Islandē un Spānijā. Empīriskā daļa: 840 jauniešu aptauja un kvalitatīvas fokusa grupas ar jauniešiem un speciālistiem.
Pētijums: https://vvpi.lt/wp-content/uploads/2025/10/Study_Report.pdf
Projektu “Open Yourself for Career Skills” finansē Eiropas Savienība no Erasmus+ sadarbības partnerības projekta finansējuma Lietuvā.
