Bauskas novada pašvaldības policija ir veikusi nozīmīgu soli sabiedrības drošības un emocionālās labklājības stiprināšanā – dienestā darbu šī gada pavasarī uzsācis jauns inspektors, kurš spēj profesionāli reaģēt situācijās, kad cilvēks piedzīvo dziļu emocionālu krīzi un pastāv risks viņa dzīvībai.
Šāda pārrunu vedēja kompetence ir būtiska, jo krīzes brīžos katrs vārds, katra pauze un katra klātbūtnes sajūta var kļūt par pagrieziena punktu. Inspektors ir apguvis komunikācijas tehnikas, kas ļauj veidot uzticības pilnu kontaktu, mazināt spriedzi un palīdzēt cilvēkam atgriezties pie cerības.
Pašvaldības policijas vadība uzsver, ka šāda speciālista esamība ļauj stiprināt ne tikai fizisko, bet arī emocionālo drošību novadā. Mūsdienu sabiedrībā arvien vairāk tiek apzināta nepieciešamība pēc empātiska un profesionāla atbalsta, īpaši situācijās, kurās cilvēks jūtas viens.
Pašvaldības policija ir ieguvēja, piesaistot pārrunu vedēju, kas var izbraukt uz notikuma vietu krīzes situācijās. Tas ir ieguvums arī kolēģiem – strādājot kopā, viņi iegūst zināšanas par komunikāciju dažādās situācijās,” vērtē Bauskas novada pašvaldības policijas priekšnieks Egīls Gailis.
Lai saprastu, kā šī jaunā kompetence tiek īstenota praksē, uz sarunu aicinājām pašu speciālistu. Viņš atklāj, ka ceļš uz pārrunu vedēja profesiju aizsācies, vēl strādājot Valsts policijā, kur izveidota īpaša komanda krīzes situāciju risināšanai.
Struktūrvienību vadītāji un tiešie priekšnieki, izvērtējot darbinieku komunikācijas spējas, personiskās īpašības un psiholoģisko noturību, nosūtīja mūs uz mācībām,” stāsta pārrunu vedējs. “Mans toreizējais tiešais vadītājs – un sagadīšanās pēc arī šī brīža priekšnieks Egīls Gailis – piedāvāja man iespēju apgūt šo profesiju. Ņemot vērā, ka esmu empātisks un man ir vēlme palīdzēt cilvēkiem, šo piedāvājumu pieņēmu.”
Pēc iemaņu apgūšanas viņš ik gadu līdz pat izdienas pensijas vecuma sasniegšanai turpinājis pilnveidot savas zināšanas, piedaloties semināros par pārrunu vešanu. Apgūtas arī psiholoģiskā dienesta organizētas apmācības “Kolēģis kā atbalsta persona”, tā papildinot profesionālo arsenālu.
Runājot par praktisko pielietojumu, speciālists uzsver, ka pārrunu prasmes noder ne tikai krīzes situācijās, bet arī ikdienas darbā: “Iegūtās zināšanas palīdz komunicēt ar cilvēkiem mierīgāk, panākt vēlamo rezultātu ātrāk un ar mazākiem konflikta riskiem. Taču vislielākais gandarījums ir tad, kad saruna vai atbalsts palīdz cilvēkam atgriezties pie dzīves. Manā pieredzē šādas situācijas ir bijušas vairākkārt.”
Vaicāts par būtiskākajām pieejām krīzes sarunās, viņš uzsver empātijas nozīmi: “Svarīgākais ir spēja iedziļināties cilvēka problēmā, kas viņu pamudinājusi uz saucienu pēc palīdzības. Tikai tad var veidot patiesu kontaktu.”
Pašvaldības policijas speciālists aicina cilvēkus būt vērīgiem pret apkārtējiem, nebūt vienaldzīgiem, ja kāds nonācis emocionālā krīzē:
Izmaiņas cilvēka uzvedībā visātrāk pamana tuvākie – ne tikai radi, bet arī draugi, paziņas, darba kolēģi. Sajūtot šādas izmaiņas, ir jācenšas palīdzēt, iedrošināt meklēt palīdzību, nevis vienaldzīgi noskatīties vai nelikties ne zinis.”
Svarīgi atcerēties – krīzes situācijās palīdzība ir pieejama. Ikviens var vērsties pie pašvaldības policijas, sociālā dienesta vai zvanīt uz krīzes tālruni 116123, kur diennakts režīmā strādā speciālisti, kas gatavi uzklausīt un palīdzēt.
Dzīvē mēdz būt brīži, kad saruna ir vissvarīgākais, kas mums ir. Bauskas novads vēlas būt vieta, kur šādas sarunas notiek – ar cieņu, sapratni un cerību.