Sociālā dienesta aptaujas rezultāti

Bauskas novada pašvaldība aicināja iedzīvotājus no 2025. gada 14. aprīļa līdz 31. maijam piedalīties aptaujā par sociālo jomu. Aptaujas mērķis bija noskaidrot Bauskas novada Sociālā dienesta klientu apmierinātību ar dienesta darbu 2024. gadā un dot iespēju iesaistīties pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā.

Aptauja tika organizēta, lai mudinātu klientus aktīvāk piedalīties un sniegt atsauksmes, tādējādi palīdzot uzlabot Sociālā dienesta darbību, komunikāciju, sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības kvalitāti.

Aptaujā piedalījās 131 respondents. Vislielākā respondentu grupa bija vecumā virs 60 gadiem - 63 respondenti. Gandrīz vienāds dalībnieku skaits bija vecumā no 26 līdz 40 gadiem (34) un vecumā no 41 līdz 60 gadiem (33). Visaktīvākie aptaujas aizpildītāji bijuši Iecavas un Vecumnieku apvienības iedzīvotāji, kopā veidojot gandrīz 77% no visiem respondentiem. Tas liecina par lielāku interesi anketu aizpildīšanā un efektīvāku informācijas izplatīšanu šajās teritorijās. Bauskas teritorijas pārstāvniecība ir būtiski zemāka (tikai 18%), neskatoties uz tās reģionālo nozīmīgumu. Rundāles apvienībā – tikai 6%, kas, iespējams, saistīts ar mazāku iedzīvotāju skaitu, ierobežotu piekļuvi aptaujai vai zemāku iesaistes līmeni.

Aptaujas dati rāda, ka lielākā daļa respondentu (55%) uzskata sevi par informētiem sociālās palīdzības jomā, kas liecina par samērā labu komunikāciju un iedzīvotāju ieinteresētību šajā jautājumā. Tomēr gandrīz puse (45%) aptaujāto norāda uz zināšanu trūkumu pilnā vai daļējā apmērā, kas var ietekmēt viņu spēju savlaicīgi pieprasīt nepieciešamo atbalstu.

Iedzīvotāju informētības līmenis par sociālajiem pakalpojumiem ir nedaudz zemāks – tikai puse no visiem respondentiem norāda, ka ir pilnībā informēti. Tomēr vēl 49% jeb gandrīz puse respondentu atzīst daļēju vai pilnīgu nezināšanu, tostarp 11% nezina arī, kur vērsties pēc palīdzības. Lai situāciju uzlabotu, Sociālais dienests apņemas aktīvāk komunicēt ar sabiedrību:

  • Izdot bukletu sociālo pakalpojumu jomā;
  • Atjaunot informāciju un izdot bukletu sociālās palīdzības jomā;
  • Regulāri atjaunot Sociālā dienesta informāciju pašvaldības tīmekļvietnē;
  • Piedalīties iedzīvotāju tikšanās reizēs, lai stāstītu par dienesta darbību;
  • Regulāri informēt par Sociālā dienesta aktualitātēm pašvaldības tīmekļvietnē un Facebook profilā.

Jautājumā par informācijas iegūšanas paradumiem 84 respondenti jeb vislielākais skaits priekšroku devuši Sociālā dienesta darbiniekiem, kas norāda uz tiešas komunikācijas nozīmi. Informācijas resurss ir arī sociālās saites - 52 respondenti norādījuši, ka informāciju iegūst no draugiem, radiem un paziņām, kas liecina par mutvārdu komunikācijas lielo lomu sabiedrībā. Tas ir vērtējams gan pozitīvi (informācija tiek izplatīta), gan problemātiski (iespējams sniegtā informācija ir neprecīza). Trešais biežāk izmantotais informācijas avots (29 respondenti) ir oficiālā Bauskas novada tīmekļvietne, ka parāda zināmu digitālās informācijas pieejamību un izmantošanu.

66% respondentu informācijas pieejamību vērtē kā "ļoti labu" vai "labu". Lai paplašinātu informētību, iecerēts rīkot informatīvas kampaņas un skaidrojošus pasākumus, kā arī veicināt sadarbību ar neformālajiem informācijas nesējiem, piemēram, ģimenes ārstiem, kopienu pārstāvjiem.

90 respondenti snieguši pozitīvu vērtējumu saņemtās sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu kvalitātei. Klienti īpaši novērtē personisku, iejūtīgu un atsaucīgu attieksmi.

Gandrīz puse respondentu atzīmējuši, ka viņiem nav šķēršļu nokļūšanai līdz Sociālajam dienestam. Komentāri liecina par to, ka nozīmīgs ir ārējais atbalsts: asistenti, darbinieki, kas piebrauc pie mājām, kā arī vienkārša fiziska piekļuve (iespēja aiziet kājām). Tomēr samērā daudzās anketās norādīti arī apgrūtinājumi: problēmas ar sabiedrisko transportu, ceļu kvalitāti un attālumu ierobežo iespējas saņemt pakalpojumus uz vietas, īpaši lauku teritorijās. Tāpēc jāattīsta personalizēts atbalsts, mobilie pakalpojumi, kā arī iespēju robežās jāpiedāvā pakalpojumi attālināti.

Pateicamies visiem respondentiem. Saņemtās atbildes sociālajiem darbiniekiem sniedz priekšstatu par to, kādas papildu vajadzības un izaicinājumi pastāv. Ieteikumi tiks ņemti vērā, lai nodrošinātu efektīvāku atbalstu Bauskas novada iedzīvotājiem.

Aptaujas rezultātu apkopojums ŠEIT

Saistītas tēmas

Sociālā joma Sociālais dienests